Acordarea chitarei - cum acordam chitara?


Cea mai simpla metoda de acordare a unei chitare este folosirea unui acordor electronic sau a unui program de acordare (in cazul in care aveti un calculator acasa).

Acum o sa prezint metoda clasica de acordare a unei chitare.




Acordajul standard pentru o chitara cu 6 corzi este urmatorul:3

Coarda 1 - MI (e) 329.6 Hz (coarda cea mai subtire)
Coarda 2 - SI (b) 246.9 Hz
Coarda 3 - Sol (g) 196.0 Hz
Coarda 4 - RE (d) 146.8 Hz
Coarda 5 - LA (a) 110.0 Hz
Coarda 6 - MI (e) 82.4 Hz (coarda cea mai groasa)

Pentru a acorda chitara aveti nevoie de un camerton sau de un diapazon sau in caz ca nu aveti nici unul dintre acestea doua este bun chiar si "tonul de telefon".

• Camertonul - este un instrument folosit pentru acordat, construit din tuburi cu gauri (se gaseste la majoritatea magazinelor de muzica la fel si diapazonul). Exista camerton cu 4 tuburi si cu 6 tuburi. Pentru acordajul chitarei se foloseste cel cu 6 tuburi. Fiecare tub prin care se sufla da o frecventa specifica unei note.

•Diapazonul - este un alt instrument pentru acordat. El vibreaza la frecventa care da nota folosita in limbaj muzical international, LA. Daca avem camerton , se sufla in primul tub care da nota MI . Se intinde prima coarda MI (1) pana suna la unison cu camertonul. Se sufla in al doilea tub care da nota SI . Se intinde a doua coarda SI pana suna la unison cu camertonul. In acest fel se sufla pe rand in fiecare tub corespunzator coardei cu care trebuie sa sune la unison. Reglajul se face din chei. Daca nu reusiti de prima data nu va enervati reluati cu rabdare tot procedeul . Numai asa o sa invatati! Cu foarte multa rabdare si perseverenta!

Daca avem diapazon acordajul se face astfel :
Coarda MI (1) - Diapazonul se loveste de un obiect si se pune bratul mai lung pe cutia de rezonanta a chitarei. Datorita rezonantei se aude sunetul LA. Pastram sunetul in memorie. Imediat punem degetul aratator de la mana stanga pe prima coarda MI (cea subtire), in pozitia 5 (tastiera 5) si apasam. Cu degetul mare de la mana dreapta ciupim coarda. Cu ajutorul cheilor reglam coarda pana suna la unison cu diapazonul. Efectuam aceasta operatie (lovirea diapazonului - ciupirea coardei - reglajul cu cheia ) de cate ori este nevoie. Astfel se acordeaza coarda MI . Dupa ce am treminat de acordat prima coarda nu mai avem nevoie de diapazon.
Coarda SI (2) - Apasam in pozitia 5 (tastiera 5) cu ajutorul degetului mijlociu 2 de la mana stanga pe coarda SI . Cu degetul mare de la mana dreapta ciupim coarda MI (1) (libera, fara sa apasam in vreo pozitie). Memoram sunetul. Apoi imediat ciupim coarda SI (care este dinainte apasata cum am spus) tot cu degetul mare de la mana dreapta. Reglam cu ajutorul cheii coarda SI pana cand suna la unison cu prima, obtinand sunetul MI. Efectuam aceasta operatiune de cate ori este nevoie.
Coarda Sol (3) - Apasati cu indexul pe coarda 3 in pozitia 4 . Cu degetul mare de la mana dreapta lovim coarda SI (2) (libera). Memoram sunetul. Apoi imediat lovim coarda 3 care deja este apasata. Reglam cu ajutorul cheii coarda Sol pana cand suna la unison cu coarda SI (2).
Coarda RE (4) - Apasati cu indexul coarda 4 in pozitia 5. Loviti coarda Sol (3) libera. Memorati sunetul. Apoi imediat loviti coarda 4. Reglam cu ajutorul cheii coarda Re (4) pana cand suna la unison cu coarda Sol (3).
Coarda LA (5) - Apasati cu indexul coarda 5 in pozitia 5. Loviti coarda RE (4) libera. Memorati sunetul. Apoi imediat loviti coarda 5. Reglam cu ajutorul cheii coarda LA (5) pana cand suna la unison cu coarda REl (4).
Coarda MI (6) - Apasati cu indexul coarda 6 in pozitia 5. Loviti coarda LA (5) libera. Memorati sunetul. Apoi imediat loviti coarda 6. Reglam cu ajutorul cheii coarda MI (6) pana cand suna la unison cu coarda LA (5).

Daca avem doar un telefon cu ton....

Tonul telefonului reprezinta de fapt nota LA. Tot ce aveti de facut este sa acordati coarda MI (1) a chitarei dumnevoastra. Acest lucru se face ca si cu diapazonul singura diferenta fiind ca nota LA va este data acum de tonul telefonului. Urmati astfel toate instructiunile de la acordajul cu diapazonul.
Cu multa rabdare si perseverenta veti reusi!