Cercul Cvintelor sau Cercul Cvartelor

Foarte multe piese urmeaza in constructia lor logica cvintelor. Aceasta logica a cvintelor
poate fi reprezentata prin "cercul cvintelor" (sau cerc al cvartelor).
Astfel incepand cu C (Do) inspre dreapta (sensul acelor de ceasornic) notele se succed din cvinta in cvinta (notele se succed la o distanta de 3 tonuri si un semiton).
Incepand tot de la C (Do) in sens invers acelor de ceasornic notele se succed din cvarta in cvarta (notele se succed la o distanta de 2 tonuri si un semiton). In interiorul cercului fiecare acord major este insotit de relativa sa minora. Cu ajutorul "cercului cvintelor" se pot identifica acordurile cu probabilitate cea mai mare de a aparea intr-un cantec.

Astfel, acordul C (cu relativa sa minora Am) are la dreapta lui acordul G=DOMINANTA lui C
si la stanga acordul F=SUBDOMINANTA lui C.
Cu siguranta ati intalnit catece care foloseau numai aceste 4 acorduri.
Pe baza acestui cerc al cvintelor puteti sa formati numeroase progresii de acorduri.
Spre exemplu: alegem acordul D; dominanta lui este A iar subdominanta este G. Folosind
aceste 3 acorduri majore plus sau minus relativele lor minore respectiv e,b,f# puteti creea o progresie de acorduri placuta la auz. (D A G D) (...). Andri Popa spre ex este cantata folosindu-se aceste acorduri.
Un cantec care se canta in cheia A are probabilitatea cea mai mare sa contina pe langa acordul A si acordurile D,E,b,f#,c#.
Daca aveti putina ureche muzicala cunoscand aceste lucruri puteti afla usor acordurile multor cantece romanesti si straine. O alta utilitate a cercului este aceea ca puteti forma orice gama majora sau minora doriti fara prea mult efort. Adica sa aflati ce note din acea gama au diezi (#) sau bemoli (b).

O gama majora se construieste astfel:
Intre treapta 3-4 si 7-8 se gasesc semitonuri.
Ex: gama Do major (C) : C D E F G A B C
Gama Do major este formata numai din note naturale fara a fi nevoie de nici un diez.
O gama minora se construieste astfel:
Intre treptele 2-3 si 5-6 se gasesc semitonuri.
Ex: gama la minor(a) : A B C D E F G A
Aceasta gama (la minor) datorita faptului ca foloseste aceleasi note (naturale) prezente
si in gama Do major reprezinta relativa minora a gamei Do major.
Daca am retinut faptul ca orice gama majora are semitonurile plasate intre treptele 3-4 si 7-8, iar gama minora are semitonurile plasate intre treptele 2-3 si 5-6 putem trece la construirea oricarei gama.

Ex: gama Do major (C) : C D E F G A B D
Ex: gama Sol major (G): G A B C D E F# G (F are diez)
Ex: gama Re major (D) : D E F# G A B C# D (F,C au diez)
Ex: gama La major (A) : A B C# D E F# G# A (F,C,G au diez)
Ex: gama Mi major (E) : E F# G# A B C# D# E (F,C,G,D au diez)